zondag 28 januari 2018

Mindfulness en lavacake

In het kader van werken aan jezelf en rust in je hoofd heb ik mij eind vorig jaar opgegeven voor een cursus mindfulness. Gisterochtend was de eerste keer. We kregen vooraf een mailtje met wat mededelingen en daarbij stond ook dat ze hoopte dat we zonder verwachtingen en met een open blik zouden komen. Nou, dat is best lastig want ik heb toch wel wat verwachtingen. Daarom heb ik me ook opgegeven.
Ik ontbeet met de laatste optimel vanille yoghurt met muesli en banaan en kop thee. Daar red ik het wel een poosje op. Ik nam wel een flesje water en een plakje zero ontbijtkoek mee, aangezien de cursus van 10.00 tot 12.30 duurt. 
Eerst een kennismakingsrondje, 9 dames uit de regio, allemaal met MS. Daarna de eerste oefening, de rozijn. Voor diegene die dit niets zegt, ik denk dat als je googlef op rozijn en mindfulness je wel een antwoord vindt. Na het bespreken van de ervaringen was het pauze. De cursus is in een wijkgebouw in Breda en daar kon je dus wat te drinken kopen in de pauze. Een kopje thee trok me toch meer aan dan een flesje water. Bij de thee kreeg ik een stukje noga. Snel even de punten opgezocht en als ik het goed heb gezien net zoveel punten als de ontbijtkoek :-)
Na de pauze deden we een bodyscan. Een oefening van bijna 45 minuten waarbij je met je ademhaling je lijf verkent. Leuk, maar ook lastig om te doen. Dit was ook het huiswerk gelijk, elke dag een bodyscan maken, thuis. Ook met aandacht een hap eten nemen. Proeven en voelen, met al je aandacht. Daar kunnen we wel wat mee, dat zeggen ze bij WW tenslotte ook. De cursus liep iets uit, maar dat was niet erg. Ik vond het de moeite waard en kijk uit naar volgende week. Ik vond het ook niet erg om met "lotgenoten" te zijn. Ik ontloop dat zoveel mogelijk maar eigenlijk was het best fijn......
Na de cursus nog even boodschappen gedaan en toen door naar huis. Voor de lunch maakte ik een eiersalade die 0 punten is. Er zit wel een lepel yogonaise in, maar door de hoeveelheid heb ik een paar porties voor een paar dagen en wordt het 0 punten per portie.
Ik at het met 2 volkoren boterhammen. Na het boodschappen doen heb ik nog een klein stukje chocola op, Tony's chocolony. Zo lekker, maar zelf een klein stukje tikt al flink aan.
Gelukkig heb ik nog veel weekpunten dus kan het.
Het avondeten vanavond was gehaktbrood met bonen. Niet voor herhaling vatbaar helaas. Het was gemaakt van kippengehakt, zelf gemaakt. Het was een beetje weeig van smaak. Ik heb het niet opgegeten.
's Avonds 2 glaasjes port en bugles met hecksenkaas gedronken en gegeten :-)
Vanochtend heerlijk lang uitgeslapen (leve de slaappil) en ontbeten met Lavacake. Ik ken lavacake als een cake waar de chocola uitstroomt als je hem opensnijdt. Dit was een WW variant erop. Banaan, ei en cancao mixen en in de airfryer. Ik deed er wel wat ontdooit fruit bij. Het was een lekker ontbijtje maar ik kan me niet voorstellen dat iemand hier de hele ochtend op kan teren.
Gelukkig ontbeet ik laat dus kon ik snel lunchen. Ik had nog groentesoep staan en 3 crackers met de 0 punten eiersalade erbij.
's Middags heb ik een cake gebakken met banaan, appel en peer. Echt een heel erg lekkere cake en slechts 2 punten per plak!


Als avondeten aten we zelfgemaakte frietjes met kip hasselback en sla.
Bij de thee een plak zelfgebakken cake en terwijl ik dit type eet ik nog wat bugles met hecksenkaas.
Hierna zijn de weekpunten op!
Maar het was een goed weekend, zeker qua punten. Ik merk duidelijk dat ik afval, al is het wellicht meer in cm's dan in kilo's. 

1 opmerking: