woensdag 16 januari 2019

ERCP

Vanochtend schrokken we om 8.50 wakker, Declan en ik. Gelukkig had hij het eerste uur vrij dus was hij nog gewoon op tijd. Vanochtend had ik ook geen pijn in mijn ribben toen ik opstond. Tot ik meer ging bewegen, toen was het dus niet over. Maar niet zo pijnlijk dat ik pijnstillers heb genomen.
Als ontbijt at ik vandaag een bananenpannenkoek met een beetje yoghurt (ik weet dat het niet slim is) en diepvriesfruit. Dat vulde goed. Ineens was het half 12 dus maar snel douchen en aankleden. Fysio zat er tenslotte ook vandaag nog niet in.
Om 1 uur kwam de hulp (het was weer hard nodig!) en heb ik geluncht met de soep van gisteren en 2 boterhammen met eiersalade. 

Om kwart voor 3 richting ziekenhuis om te horen wat de arts te zeggen had. Gelukkig was de voorspelde regen uitgebleven en kwam ik droog aan.
Er zit dus inderdaad een steentje in mijn galwegen en die moet eruit. En dat gaat gebeuren op 15 februari. Het kon wel eerder maar ik wil dat eerst die ribben over zijn. Dus 15 februari krijg ik een ERCP, een endoscopisch retrograde cholangio- en pancreaticografie. 
Kort samengevat: ik krijg een roesje, ze gaan met een camera naar binnen, maken een sneetje in de galweg en weg is de steen. Er is een kans van 4-6% dat de alvleesklier geïrriteerd raakt en gaat ontsteken en hetzelfde geldt voor de galwegen, maar daar gaan we maar niet vanuit. Dit kan namelijk ook gebeuren als die steen blijft zitten.
Gelukkig was het op de terugweg ook nog droog. Wel merkte ik dat mijn ribben zo'n afstand echt niet fijn vinden :-( Thuis dus uiteindelijk toch maar een pijnstiller genomen.

Samen met de hulp een kopje thee gedronken en toen een paar telefoontjes gepleegd. 
Koken was vanavond niet zo moeilijk, ik at pasta met pastasaus uit de vriezer dus alleen pasta koken en sla erbij maken. Ik had nog best veel punten over dus kon er lekker geraspte Parmezaanse kaas overheen doen. Ik at ook alleen vandaag. Aileen is naar een informatie-avond van de politie in Den Haag en Declan is bij zijn vader. Stil in huis dus. 
Ik heb nog 4 punten over maar ik weet niet waar ik ze aan op ga maken. Ik heb trek in iets zoets maar heb niks in huis wat ik zou kunnen eten. Denk dat ik zo nog een appel uit de magnetron ga eten met kaneel en een beetje honing. Een goeie WW dag dus vandaag. Lichamelijk gezien ook, op de pijn in mijn ribben en het hoesten na dan. O ja, een licht sluimerende hoofdpijn al de hele dag. Maar dat is allemaal weer over voor ik een jongetje ben! Fijne avond mensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten